Мемлекеттік тіл: бүгіні мен болашағы
Қазақ тілі – Қазақстанның титулды ұлты қазақтар үшін ата-баба тарихымен бірге жасасып, тіл өзінің ішкі этникалық болмыс-бітімімен, тілдік заңдылықтарымен ерекшеленетін, бірнеше ғасырлар бойы атадан балаға (жас, жыныс, сенім, кәсіп, әлеуметтік жағдай айырмасына қарамай) мирас ретінде беріліп, үздіксіз жалғастырушы қарым-қатынас құралы қызметін атқарған қазақ халқының төл ана тілі.
Қазақ тілі – Қазақстан Республикасының Конституциялық мәртебесі бойынша, Қазақстан халқын топтастырудың аса маңызды факторы болып табылатын мемлекеттік тілі.
Қазақстанда тіл мәселесі туралы айтылып жатқан уақыт өлшеміне келсек, 25 жыл аз уақыт емес. Осы жылдар бойы қазақ тілі саласы салыстырмалы түрде айтсақ, үлкен жетістікке жетті деу қиын. Қазақ тілі жаппай қолданысқа енбеуінің бір жағы әлемдік тәжірибелердің ескерілмеуі деуге болады. Мәселен, өздері саны аз, 48 % ғана және көпұлтты, көпконфессиялы Малазия егемендік алған соң 10-15 жыл ішінде малай тілінің мәртебесін мемлекеттік және ұлтаралық тілге көтерген. Себебі, жоғары билікте отыратындардың мемлекет тілінде сөйлеуіне баса назар аударған, талап еткен. Бұл ретте, Қазақстанда биліктегі қызметкерлердің тілін дамыту, еркін сөйлеуге дағдыландыру, мемлекеттік тілдің қадір-қасиетін жете таныту мақсаты батыл түрде қойылса деген ой тіл жанашырларын ғана емес, әр қазақты мазалайды.
Елбасының «Қазақстан – 2050» Стратегиясы – қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты» атты Қазақстан халқына арнаған Жолдауында «Қазақстанның болашағы – қазақ тілінде» деп атап көрсетті. Және 2025 жылға қарай, қазақстандықтардың 95 % қазақ тілін білуі тиіс.
Бұл міндет барлығына үлкен жауапкершілік жүктейді. Осы орайда, мемлекеттік тіл саясатын іске асыру біраз жауапты жұмыстардың атқарылуын талап етеді. Сондай жұмыстардың ең басында тұрған мәселе – әр қазақстандық азаматтың тілге деген жауапкершілігін барынша терең түсінуі.
Мемлекеттік қызметтегі, ұлттық компаниялардағы басшы қызметкерлер түгел дерлік мемлекеттік тілді білсін деген талап қойылуы керек еді. Мемлекеттік қызметшілер қазақша сөйлемей, ұлт тілінің көсегесі көгермейді. Мемлекеттік қызметшілер халықпен жұмыс істейтін түрлі мамандар. Олар бұқарамен орыс тілінде сөйлегенді жөн көреді.
Мемлекеттік тілді қарым-қатынас тілі ғана емес, Қазақстан мемлекетін дамытушы бірден-бір фактор ретінде түсіне білуі тиіс. Бүгінгі таңда қазақ тілінің бай қоры, тілдің қуаты, оның ішкі мүмкіндіктері тұтынушының тілдік сұранысын толық қанағаттандырады деуге келмейді.
Қазақ тілі, әсіресе, жаратылыстану ғылымы мен медицина салаларында және аударма қызметін атқаруы бәсеңдеген жоқ. Оның үстіне орыс тілінің белсенді қолданылуы ресми іс-шаралар мен жиындардан қатты байқалады. Ал жазбаша толтырылатын құжаттардың барлығы демесек те, мәселен, келісім-шарт іс-қағаздары, экономикалық есеп-қисаптар, т.б. толып жатқан жазба нысандары әлі күнге дейін орыс тілінде дайындалады және қазақ тілінің қарқынды дамуына кедергі келтіріп, кері әсерін тигізіп отырғаны шындық.
Әрбір ұлттың басты құндылығы саналатын мемлекеттік тілдің заңмен әдіптелуі, нормалар мен ережелердің бекітілуі бар да, оның жұмсалуы, күнделікті қолданыста қажеттіліктің туғызылуы бар. Біздің бүгінгі қоғам осы екеуінің екі басқа жағдай екенін нақты көрсетіп отыр. Бір қарағанда заңмен белгіленген мемлекеттік тіл бар, оның даму жолын қарастыратын жақсы бағдарламалар да жеткілікті, екінші жағынан оның күнделікті қолданыс аясының тарылуы бар ма? Бар. Жауырды жаба тоқығанмен, бұл күнделікті елдің көзі жетіп жүрген нақты жағдай. Ғасыр басында жап-жақсы басталған іс-қағаздарын қазақша жүргізу мәселесінің өзі бірте-бірте сұйылып, қайта орысшаланып бара жатқанын ел көріп отыр.
Мемлекеттік қызмет саласындағы қазақ тілінің ахуалы сырттай қарағанда жақсы болып көрінеді. Өйткені, мекеме басшылары қазақша жүргізілетін іс-қағаздарының пайыздық көрсеткіштері жоғары деп есеп береді. Алайда, мемлекеттік органдар қызметшілері көбінесе орыс тілділер екені жасырын емес. Басқосу жиындарында оқылатын баяндамалар орысша дайындалып, орысша оқитындары теледидардан да көрінеді. Мемлекеттік тілдің құқықтық мәртебесін мойындағысы келмейтін немесе оның қоғамдық қызметінің өркендеп дамуына кедергі жасап, немқұрайдылық танытатын мекемелер мен ұжымдар, лауазымды тұлғалар баршылық.
Қай мекеменің болмасын кіріс-шығыс құжаттарына үңілсеңіз, орыс тіліне басымдық беріліп отырғанын байқайсыз. Бұл олардың тілге деген құрметі мен ұстанымынан хабар беретін бірден-бір көрсеткіш екені де рас. Мемлекеттік тіл мәртебесіндегі қазақ тілі тәуелсіз елімізде неге екінші орынға түсіп, аударма тіл дәрежесіне түсіп қалды?
Шынында «Мемлекеттік тіл мәртебесіндегі қазақ тілі тәуелсіз елімізде неге екінші орынға ысырылып, аударма тіл дәрежесіне түсіп қалды?» Себебі, туған тілімізге қатысты орыс тілді қазақтарды намыс пен патриоттық сезім мазаламайды.
Осыдан біраз жыл бұрын мемлекеттік тілдің даму бағытын білу үшін ғылыми зерттеу аясында сауалнамаға орыс тілді қазақтар таңдалған.
Мемлекеттік тілдің қолданыс аясына байланысты сауалнама 1000 адамға жүргізілген.
Жүргізілген сауалнаманың нәтижелерін көрсек. Мемлекеттік тілді білмеу себебінен қиындықтарға сауалнамаға қатысушылардың көпшілігі тек қана іс-қағаздар жүргізу ісінде ғана тап болатынын айтқан. Іс-қағаздар ісін жүргізу бойынша оқулықтардың, оқыту-әдістемелік құралдардың, әдебиеттің жеткіліктілігіне қарамастан, сауалнама қатысушылары әлі де оқыту-әдістемелік құралдардың жеткіліксіздігіне сілтейді.
Сіз айтып отырған кеңсе қағаздарының қай тілде орындалуы тіл өміршеңдігі үшін аса маңызды фактор саналады. Өйткені, халықтың күнделікті әрекетіне тікелей қатысты кеңсе құжаттарының тілі тілге деген халықтық сананы, сұранысты, қажеттілікті қалыптастырады.
«Кеңсе тілі қазақша болмай, іс оңбайды» деп өткен ғасырдың басында үлкен мінберлерде, баспасөз беттерінде дабыл қаққан ақиын ақын, жазушы Сәкен Сейфуллиннің жанайқай жаңғырығы қазір де естіледі. Кеңсесіз шаруа бітпейтін тіршілікте кеңсе құжаттары қазақша толтырылуы, барлық құжаттардың қазақша үлгісі болуы талап етілуі тиіс. Әр адам өз жүрген ортасында, барған кеңсесінде құжатты қазақша толтыруды талап етуге құқысы бар ғой. Әрқайсымыз қазақша құжат толтыру арқылы қазақ тілінің өміршеңдігін қамтамасыз ете аламыз. Қазақ тілін күнделікті қарым қатынас құралы ретінде қолдану өзімізге тікелей байланысты. Қайсыбір кеңсеге барсаңыз да «Маған қазақша нұсқасын беріңіз» деп талап етсе, көп түкірсе көл болады демекші, қазақ тілі кеңсе тіліне айналып жүре береріне кәміл сенемін. Әр қазақ өзінен бастауы керек те, өзі қазақша сөйлеп, қазақша іс қағаздарын жазуы қажет. Құжаттарды қазақша толтырудың мәнін терең түсініп, әрбіріміз күнделікті талап етсек қана, қазақ тілінің өміршеңдігін арттырамыз. Тілдің қолданыстық қабілетін осылайша халық өзі қолына алып, белсенділік көрсетуі, құжаттарды қазақша толтыруды талап етуі тиіс. Біз сонда ғана ана тілімізді сақтап қала аламыз.
Қырық тіл біл, ал қазақ екеніңді ұмытпа демекші, Мемлекттік тіл тұғырына қонғанша ешкім шаршамауы керек. Тіл үшін шырылдап жүргендердің мойнында ауыр жүк бар, себебі, қалың халық ана тілін жүрегімен қалап тұрса да, өте енжар. Біз сан ғасыр бойы ата-бабамыз аңсап кеткен уақытта өмір сүріп жатырмыз. Мемлекеттік тілді мәселе етіп көтерудің өзі ыңғайсыз. Бұл әрбір қазақ боп туылған азаматтың Алланың алдындағы парызы. Мұхаммед пайғамбарымыздың (с.ғ.с) хадисінде: «Ей, пендем, мен сенің әрқайсыңа өзіңе лайық түр бердім, тіл бердім, діл бердім, дін бердім», – дейді. Жер бетінде 7 млрд.-тан астам халық болса, 7 млрд. адамның бас бармағының ізі 7 млрд. түрлі деген сөз. Яғни, әр адамға өзіне лайық ерекшелік берген, тіл берген. Сол сияқты біздің тілімізді сақтау не үшін керек? Мысалы, орыс тілін, ағылшын тілін біліп-ақ мемлекет басқарып, күн көруге болады.
Ата Заңымыздың 7-бабының 1-тармағында «Қазақстан Республикасының мемлекеттік тілі қазақ тілі» деп, ал «Қазақстан Республикасындағы Тіл туралы» Заңның 4-бабында «Мемлекеттік тіл – мемлекеттің бүкіл аумағында, қоғамдық қатынастардың барлық саласында қолданылатын мемлекеттік басқару, заң шығару, сот ісін және іс қағаздарын жүргізу тілі» деп жазылған.
Қазақстанда тіл мәселесінің оңтайлы шешілуі мектепке дейінгі мекемелер мен жалпы орта білім беретін мектептердегі және жоғары оқу орындарындағы білім беру жүйесіне де тікелей байланысты.
Тілдің қолданыстық қызметінің негізі – оның жойылып кетпеу қаупіне, өмір сүру ұзақтығына тікелей әсер етеді. Ана тілінде ақпарат беретін, білім беретін балабақшалар мен мектептер, жоғары оқу орындары арқылы туған тілде тілдік сана мен тілдік ортаны өз дәрежесінде қалыптастыратыны белгілі.
«Өзіңді-өзің жаттай сыйла, жат жанынан түңілсін» деген қазақта жақсы сөз бар. Өзімізді өзіміз бағалауды үйренуіміз керек.
Бөкей ордасы аудандық соты кеңсесінің аға сот приставы Қ.Молдағалиев
[xfvalue_img]
16 пікір