Қазақстан Республикасының азаматтық процесіндегі татуластыру рәсімдері
Татуластыру рәсімдерін дамыту - дауларды реттеудің және бұзылған құқықтар мен заңды азаматтар мен заңды тұлғаларды қорғаудың басым бағыттарының бірі болып табылады.
Татуластыру рәсімдері деп тараптардың еркіне негізделген жанжалдарды өзара қолайлы шешуге бағытталған құқықтық дауды шешу әдістері түсініледі. Татуластыру рәсімдерін дауды реттеу кезеңіне қарай атқарушылық іс жүргізуде қолданылатын сотқа дейінгі, соттан тыс, соттағы және татуластыру рәсімдеріне бөлуге болады.
Қазақстан Республикасының заңнамасы жанжалдаушы тараптарға туындаған даудың кез келген кезеңінде, сотқа жүгінгенге дейін де, істі сотта қарау барысында да немесе оны қарағаннан кейін де дауларды бейбіт жолмен реттеуді пайдалануға мүмкіндік береді.
Татуластыру рәсімдерінің артықшылықтары:
- дауды шешудің жылдам тәсілі;
- сот шығындарына қарағанда шығынды аз ақша қаражатын алу;
- екі жаққа да тиімді және қолайлы шешім қабылдау;
- мәжбүрлі шешімді орындаудан гөрі Тараптар арасындағы уағдаластықтарды жылдам орындау;
- контрагентпен қалыпты, іскерлік қарым-қатынастарды сақтау;
- жағымсыз ақпаратты жария етуден жалтару (құпиялылық).
Татуластыру рәсімдерін мынадай түрлерге бөлуге болады: татуласу келісімі, дауды (жанжалды) медиация тәртібімен реттеу, дауды партисипативтік рәсім тәртібімен реттеу.
- Бітімгершілік келісім
Азаматтық іс жүргізу құқығы ғылымында бітімгершілік келісім арнайы азаматтық-құқықтық шарт ретінде қарастырылады, оның мақсаты сот процедурасы аясында тараптар арасындағы даулы қатынастарды реттеу болып табылады. Сот кеңесу бөлмесіне кеткенге дейін сот процесінің барлық сатыларында бітімгершілік келісім жасасу арқылы дауды шешу мүмкіндігін сот анықтайды. Татуласу келісімін сот бекітуге тиіс. Алайда, егер ол заңға қайшы келсе немесе басқа адамдардың құқықтары мен заңды мүдделерін бұзса, онда сот мұндай татуласу келісімін бекіте алмайды
Татуласу келісімі міндетті түрде жазбаша нысанда жасалады, оған тараптар немесе өкілеттіктер болған кезде олардың өкілдері қол қояды. Татуласу келісімінде тараптар арасындағы міндеттемелердің орындалу шарттары, мөлшері, мерзімдері туралы мәліметтер қамтылуы тиіс.
Сондай-ақ бітімгершілік келісімде міндеттемелерді орындауды кейінге қалдыру туралы немесе мерзімін ұзарту туралы, талап ету құқықтарын басқаға беру туралы, борышты толық немесе ішінара кешіру не тану туралы, шығыстарды бөлу туралы және Қазақстан Республикасының заңнамасына қайшы келмейтін өзге де шарттар қамтылуы мүмкін.
Медиация-тараптардың ерікті келісімі бойынша жүзеге асырылатын, олардың өзара қолайлы шешімге қол жеткізуі мақсатында медиатордың жәрдемдесуімен тараптар арасындағы дауды реттеу рәсімі.
Дауды азаматтық, еңбек, отбасылық және өзге де құқықтық қатынастардан туындайтын дауларда, сондай-ақ онша ауыр емес және ауырлығы орташа қылмыстар туралы, қылмыстық теріс қылықтар туралы істер бойынша және атқарушылық іс жүргізуді орындау кезінде туындайтын қатынастар бойынша қылмыстық сот ісін жүргізу барысында медиация тәртібімен реттеуге болады. Алайда, тараптардың бірі мемлекеттік орган болған кезде ол қолданылмайды.
Татуластыру рәсімінің "соттағы" түріне жататын бітімгершілік келісімнен айырмашылығы, медиация "соттан тыс" және "сотта" болуы мүмкін, яғни сотқа жүгінгенге дейін де, сот талқылауы басталғаннан кейін де қолданылуы мүмкін.
Медиацияның басты артықшылықтары:
- тараптардың ерікті, өзара тиімді келісімі;
- туындаған дауды күшпен шешудің болмауы.
- жеделділік;
- толық құпиялылық;
- медиатордың кандидатурасын еркін таңдау;
- ең аз қаржылық шығындар.
Медиацияны жасасу тәртібі, оның нысаны мен мазмұны
Медиацияны қолдану тараптардың жазбаша келісімі негізінде жүзеге асырылады. Егер медиация азаматтық не қылмыстық процесс шеңберінен тыс жүзеге асырылатын болса, онда тараптар өзара келісім бойынша бір немесе бірнеше медиаторды (кәсіби, кәсіби емес) таңдайды. Бірінші сатыдағы сотта сот талқылауында дау медиация тәртібімен реттелген жағдайда іс басқа судьяға беріледі, алайда тараптардың өтінішхаты бойынша медиацияны іс жүргізуінде іс жатқан судья, ал апелляциялық сатыдағы сотта іс соттың алқалы құрамындағы судьялардың біріне берілуі мүмкін. Медиация туралы келісімде медиация тараптары, даудың (дау-шардың) нысанасы, медиатор (медиаторлар) туралы мәліметтер, сондай-ақ Тараптар келіскен келісімнің шарттары, оларды орындау тәсілдері мен мерзімдері және оларды орындамаудың немесе тиісінше орындамаудың салдары қамтылуға тиіс (Б. ҚР "Медиация туралы" Заңының 27-бабы).
Азаматтық іс сотта қаралғанға дейін жасалған дауды медиация тәртібімен реттеу туралы Келісім Тараптардың азаматтық құқықтары мен міндеттерін белгілеуге, өзгертуге немесе тоқтатуға және осындай медиативтік келісімді орындамау немесе тиісінше орындамау нәтижесінде бұзылған құқықтарды қорғауға бағытталған мәмілені білдіреді, азаматтық заңнамада көзделген тәсілдермен жүзеге асырылады.
Сот талқылауында жасалған дауды медиация тәртібімен реттеу туралы келісімді сот бекітеді және ол орындалмаған жағдайда атқарушылық іс жүргізу шеңберінде мәжбүрлеп орындалуы мүмкін.
Жоғарыда айтылғандай, медиация екі бағытта дами алады — соттан тыс және сот. Осы бағыттардың әрқайсысының өзіндік ерекшеліктері мен артықшылықтары бар. Алайда, бұл формалардың ешқайсысы мінсіз емес. Әлемдегі қазіргі тәжірибе көрсеткендей, бұл екі бағыт та параллель дами алады немесе олардың біреуі дамиды. Сот медиациясында сот медиацияның қолдауымен және оны жүргізумен судьялар да, соттың өзге де қызметкерлері де қатысады. Сот тәртібінен айырмашылығы медиация рәсімі тараптардың медиатордың көмегімен дауды реттеуіне әкеп соғады. Тараптар рәсімді бақылайды және келісімнің өзара тиімді шарттарын өздері әзірлейді. Соттан тыс медиаторлар қақтығыстың алғашқы кезеңдерінде тиімдірек болуы мүмкін, бұл кезде жанжалдардың одан әрі дамуын шешу және алдын-алу әлі мүмкін, ал сот ісін жүргізу жағдайдан шығудың жалғыз қолайлы тәсілі болып көрінбейді. Сотқа тартылған жанжалдар үшін соттың мәртебесі мен судьяның тәжірибесі Медиация процесіне белгілі бір артықшылықтар әкеледі және сот медиациясын классикалық сот ісін жүргізуге қосымша етеді. Сондықтан Медиацияның сот және соттан тыс нысандары бәсекелеспейді, керісінше тараптар үшін оның әрбір сатысында кез келген күрделілік дәрежесіндегі дауды (жанжалды) шешу үшін мүмкіндіктер мен құралдардың толық кешенін құра отырып, бір-бірін толықтырады. Сот және соттан тыс Медиацияның жалпы мазмұны оны жүргізудің жалпы қағидаттарында, технологиясында, медиатордың функцияларында ғана емес, сондай-ақ екі тараптың мүдделерін қанағаттандыратын, сондықтан олар ерікті түрде орындайтын келісімді әзірлеу арқылы сот талқылауынсыз дауды реттеуде (тоқтатуда) көрінетін жалпы мақсатта да жасалады. Сот және соттан тыс Медиация өзінің ең жоғары нәтижесіне — тараптардың татуласуы арқылы жанжалды аяқтауға бағытталған.
Партисипативтік рәсім
Біздің мемлекетімізде парситипативті рәсім институты жақында пайда болды және екі тараптың адвокаттарының көмегімен тараптар арасында келіссөздер жүргізу арқылы судьяның қатысуынсыз дауды шешуді білдіреді
Жоғарыда аталған сот татуластыру рәсімдерінің артықшылықтарының бірі-тараптар бітімгершілік келісім немесе дауды медиация тәртібімен реттеу туралы келісім, бірінші, апелляциялық сатыдағы соттар бекіткен дауды партисипативтік рәсім тәртібімен реттеу туралы келісім жасасқан кезде төленген мемлекеттік баж бюджеттен толық көлемде қайтарылуы тиіс деп санаймыз. Ал оларды кассациялық сатыдағы сотта жасасу кезінде кассациялық сатыдағы сотқа жүгінген кезде төленген соманың елу пайызы мөлшерінде төленген мемлекеттік баж бюджеттен қайтарылуға жатады. Бұл Тараптардың осы рәсімдерді қолдануы үшін күшті ынталандыру болып табылады.
Жалпы, біз қоғам дамуының қазіргі кезеңінде татуластыру рәсімдерінің көп қырлы мәні бар деген қорытындыға келеміз. Келіссөздерді ұйымдастыру мен жүргізудің жаңа ғылыми негізделген әдістерін қолдану дәстүрлі татуласу институтын әлеуметтік қақтығыстарды шешудің инновациялық әдісі деңгейіне шығаруға мүмкіндік берді. Татуластыру рәсімдері сот жүктемесін оңтайландыру құралы; халықаралық дауларды реттеудің қолжетімді тәсілі; азаматтық қоғамды құру құралдарының бірі; іскерлік әріптестік қатынастардың жаңа құқықтық мәдениетін қалыптастыру әдісі ретінде әрекет етеді; отбасы институтының тұрақтылығын қамтамасыз ететін құрал. Осыған байланысты мемлекет татуластыру рәсімдерін әлеуметтік практикаға енгізу жөнінде, оның ішінде оларды ұйымдастыру стандарттарын құқықтық реттеу және осындай рәсімдерге қатысушылардың құқықтарын сақтау кепілдіктері арқылы одан әрі шаралар қабылдауға тиіс.
Қылмыстық істер жөніндегі мамандандырылған ауданаралық әскери сотының жетекші маманы А.Зейнулла
[xfvalue_img]